Tuesday, February 15, 2011

Maulidur Rasul vs Valentine

APA hikmah, 'valentine day' kali ini berselang dengan Maulidur Rasul 1432 Hijrah. "1 Malaysia, 1 Ummah" menjadi tema, lalu sebahagian "umat Islam berkepala Mat Salih" mulai trauma jadi serba tak kena, salah tingkah nak cintai kekasih atau Rasulullah SAW.
  Menjelang sambutan Hari Kekasih (14 Februari) masjid dan surau sewaktu khutbah Jumaat kali ini lebih ekstrim, banyak tekankan betapa Hari Kekasih itu tidak wajar dirai. Ia sebenarnya simbolik disebalik kejayaan pihak Kristian merampas Andulusia, sekaligus menamatkan pemerintahan Islam di Eropah. Impaknya jelas...hanya sebilangan kecil saja orang kita meraikan Hari Kekasih itu.
  Tahun ni boleh dikatakan berjaya, sebagaimana berjayanya kita dalam Operasi Piramid, membawa pulang ribuan pelajar dari Mesir, tetapi tahun depan tidak mustahil Hari Kekasih itu dirai kembali kerana faham sajalah "Melayu kan mudah lupa."




 

3 comments:

SINGALAUTMETRO said...

Ya sahabatku Adam...Melayu mudah lupa. kadang-kadang ditanyakannya kita pula, nama bapanya siapa! Tidakkah ini satu bala dan celaka pada hari yang kita muliakan..hihihi

Anonymous said...

ni bila nak update nih. nak tunggu lumut tumbuh kee....!

SINGALAUTMETRO said...

aah..bila nak update ni...lumut dan berkilo dah ni...adam...hehehe