Tuesday, February 15, 2011

"Kamu Menghina Saya yaa...." ~ Agnes Monica

TIKA meraikan tahun baru 2010 di Bandung dulu, aku banyak habiskan masa dengan Pak Kusna. Oleh kerna sama-sama penulis banyaklah info kita kongsi bersama. Pak Kusna pula jika ke Kuala Lumpur, tidak lupa telefon aku. Datang ke pejabat Harian Metro dan paling dia suka makan cekodok ikan bilis di Nailis Taman Datuk Senu, Sentul. Apa nak aku ceritakan ketika makan malam di sebuah restoran di Bandung. Restoran elit itu lazimnya dikunjungi orang berada yang sukar dinafikan majoriti pengunjungnya Cina Indonesia.
  Sekeluarga Cina, meja mereka tidak jauh dari meja kami. Aku pasang telinga, mereka sembang dalam bahasa Cina. Bila melintas di depan meja mereka, mereka sembang pula bahasa Indonesia. Lalu aku bertanya pada Pak Kusna...dijawabnya Cina Indonesia, lebih bangga bercakap dalam bahasa Indonesia. Sekalipun dia rancak bersembang dalam bahasa Cina bersama keluarga atau teman-teman...tetapi jika ada warga Indonesia lain (bukan Cina) bersebelahan atau melintas depan mereka, perbualan ditukar ke bahasa Indonesia.
  Lalu aku bertanya pada Pak Khusna..."Agnes Monica...tu Cina kan Pak..." "Iya..dia Cina..." jawab Pak Kusna, tapi kata Pak Kusna usah sembarangan kata dia Cina..."tapi kalau Pak Adam mahu cuba...jika ketemu Agnes, tanyalah pada dia..Agnes apakah kamu ini Cina..., saya pasti Agnes pandang Pak Adam dengan wajah mencuka...lalu dijawabnya...kamu menghina saya yaa..."

2 comments:

SINGALAUTMETRO said...

Hina juga jadi Cina ya Dam. Jadi Melayu ajelah..hehehe

star city said...

heh cina daratan ngapain kamu di indonesia ???? nyoba ngetop ya !!! kita asia bukan cina jadi kamu (agnes monica dipaketin aja pulang ke negaranya ) kita keluarga besar asia bukan cina !!!!! wakak kak kak kak .... emang bener ngga sich gosipnya kalau agnes monica itu orang cina ???